Saturday, September 19, 2009

Ketupat4HariRaya!!!



thanks2 bg yg puji aq erk... mesti korunk nak cakp "aq pandai mengayam ketupat kan"... sbnarnye mmg aq pandai pon... tradisi turun menurun lah katakan... dulu aq pernah meniaga sarung ketupat nie... sebiji RM0.30... owg yg singgah x kan nak beli 1 or 2 jer kan... mesti beli lebh dari 20 biji nyer... so selama aq berniaga sarung ketupat nie, aq jadi OKB(orang kaya baru)kejap... sebab sehari aq boley dapat RM50 taw... setelh di tolak modal ngan bhagi ngan ayh ngan abg aq...

dari situ lah aq reti mengayam ketupat nie... untung kan... tp start raya tahun lepas kitrunk x buat perniagaan tu... sbb nak carik daun palas tu sush lar skunk... lgpun, ayh aq meniaga murtabak di bazar untuk tahun nie... alhamdulillah rezeki bertmbh lagi...

di sebab kan sudah 2 thun x mengayam ketupat nie... aq terpksa menuntut ilmu nie selama 10 minit dari ayh aq kmbali... sebab aq kne cari "tune" ayam ketupat tu dulu... so hasil nyer mcm gmbr di ats lah... ketupat untuk hiasa jer, nampk senng jer buat kan tp sush taw... lain sangat antara daun palas ngan reben taw... reben tu dah lah lembut, licin pulak tu... aq buat tu pon untuk "aidilfitri bersama quasar"... korunk jgn salah anggap lak... pasal niaga tu, bukan sarung ketupat untuk hiasan taw... tp untk buat nasi impit tu taw!!!

p/s:- selagi kita menjadi khalifah di muka bumi ini, selagi itu kita layak menmbh ilmu apa2 pon!!! so belajar lah apa2 yg berfaedah erk...

3 ulasan:

ezlin arabella said... [Reply to comment]

owh...ingatkan nak claim rm0.30 sebiji...
fuh...lega den....

KuCantek said... [Reply to comment]

gerek r klau boy leh wat ktupat..
klah i..
lgpon umh ni memg xwat ktupt mse raye...
so, i xpnh blaja pon..

ezlin arabella said... [Reply to comment]

nabila ada hantar riben kat umah...
ti tolong wat ag ye..
leh?

 
f